עורך דין ליקוי בניה

במאמר זה נעסוק בכל הנוגע לליקויי בניה ועל דרך ההתמודדות שלכם כרוכשי נכסים עם ליקויים באמצעות עורך דין ליקוי בניה.

משרדנו מייצג בהליך של תביעות ליקויי בניה כ-20 שנה, הן רוכשי דירות והן חברות בניה, בקיא היטב בכל ההליכים המשפטיים הדרושים, בעל ניסיון רב והכרות רבה עם מומחים פרטיים ומומחים הממונים על ידי בתי המשפט השונים, ידע ללוות רוכשי דירות ברגעים הקשים בערכאות המשפטיות של תביעות ליקויי בניה והביאם אל חוף מבטחים ומענה ראוי לבעיית הליקויים בנכס.

משרד מומחה – עורך דין ליקוי בניה

משרד יוזוק מלכין הינו משרד עורכי דין המתמחה בליקויי בניה. הם משרד עורכי דין בשירות מלא המעניק ייעוץ וייצוג משפטי ליחידים, עסקים וגופים ממשלתיים בתחומי ליקויי בניה, ליטיגציה מסחרית, מקרקעין, דיני עבודה ודיני איכות הסביבה.

רכישת דירה (חדשה מקבלן ומיד שנייה), מלווה לעיתים בליקויים עליהם חשוב לשים את האצבע במועד. כדי להבין האם יש בידיכם את התיק הנכון להגשת תביעה נגד קבלן על ליקויי בניה, חשוב להבין מראש מהם הליקויים המדוברים ומהו הבסיס להגשת תביעות ליקויי בניה.

מהם ליקויי בנייה

ליקויי בנייה כוללים תקלות לצד פגמים שאינם עומדים בקנה אחד עם התחייבות הקבלן ובמילים אחרות, תוצאות הבנייה הסופיות אינן תואמות את התחייבויות הקבלן בהתאם להוראות הדין ובהתאם להתחייבויותיו בהסכם מכר שנחתם עימו. הליקוי יכול לבוא לידי ביטוי באופן חלקי או באופן מלא הן של מערכת שלמה בדירה והן של אביזר ספציפי בדירה. כל עוד קיימת תקלה בתפקוד / בעמידות לרבות ביציבות ו/או באיכות ו/או בשלמות ו/או במראה של מוצר/מערכת בדירה, הרי שישנה עילה להגשת תביעת קבלן על ליקויי בניה, רצוי באמצעות עורך דין ליקוי בניה בעל ניסיון בתחום. בבואכם לבחון ליקוי בניה עליכם לאתר את אי ההתאמה שבין התקן (תקן רשמי/בניה) לבין מצב הדירה.

כדי להבין טוב יותר מהם ליקויי בנייה אופציונליים, אתם יכולים לקחת בחשבון בין היתר את: הסטיות בשטח הדירה, הסדקים ו/או השברים בקירות הבית, פגמים בארון המובנה שמגיע עם הדירה, רטיבות בקירות הבית, ליקויי בחיפויים ו/או בריצוף הבית, כשל בתפקוד של דודי השמש, כשל בבידוד התרמי, התפוררות של חיפוי חוץ, סדק (גדולים מ- 1.5 ס"מ) ברכיבים, תקלה בצנרת / במים, במערכת החימום הביתית בביוב ועוד. יש לקחת בחשבון כי בהתאם לחוק המכר, לכל ליקוי תקופת בדק ספציפית לו ועל כן יש לפעול בהתאם ללוחות הזמנים במידה והוחלט להגיש תביעה נגד קבלן על ליקויי בניה.

ישנו פגם ליקוי בנייה והקבלן מתנער מאחריות?

ליקויי בנייה נפוצים בענף הבניין. חשוב לדעת איך לזהות אותם ומה לעשות כשהם נוכחים.

ליקויי בנייה יכולים להיגרם מגורמים רבים כמו ביצוע לא תקין, חומרים פגומים או עיצוב לא מתאים. הם יכולים להיגרם גם משילוב של גורמים אלה.

ליקוי בניה יכול ללבוש צורות רבות ואולי אפילו לא נראה במבט ראשון. מספר דוגמאות לליקויי בנייה כוללות: סדקים בקירות, רצפות, תקרות; דליפת מים; גידול עובש; בידוד לא תקין; ובעיות יסוד.

כאשר קבלן מתנער מאחריות לליקוי הבניה, עדיף שלא לתקן את ליקויי הבניה לפני התייעצות עם עורך דין המתמחה בליקויי בניה שכן הדבר יסייע לכם להחזיר את זכויותיכם החוקיות בצורה מהירה ונכונה.

לפניכם כמה סוגים שונים של ליקויי בניה נפוצים

ליקויי בניה בטיחותיים

ליקויי בנייה הם בעיה שכיחה ועלולים להוביל לסכנות בטיחותיות. חשוב ליצור קשר בהקדם האפשרי לקבלן על מנת לתקן את הפגם. אם הקבלן מסרב, חשוב לפנות לשירותיו של עורך דין ליקוי בניה.

ליקויי בניה נזיקיים

ליקויי בנייה אינם נדירים והם עלולים לגרום לנזק רב. בעל בית עלול להיתקל בליקוי אחד או יותר בביתו. פגמים אלו עשויים להיות מבניים, כגון סדקים בבסיס או בקירות, או שהם עשויים להיות קוסמטיים, כגון צבע מתקלף.

במקרים אלו, חשוב שתהיה אסטרטגיה לקבלת פיצוי על הנזקים שנגרמו. ישנן מספר דרכים לגשת לסוגיה זו:

1) בעל הבית יכול לעשות הסכם עם הקבלן שהוא יקבל פיצוי על כל נזק שיתרחש במהלך הבנייה אם יסכים לתקן אותם לפני המעבר.

2) בעל הבית יכול לתבוע את הקבלן שעשה את העבודה ולבקש פיצוי כספי.

3) בעל הבית יכול לתבוע את שני הצדדים (הקבלן והיזם) בבת אחת.

ליקויי בניה אסתטיים

ליקוי הבניה האסתטי הוא הסוג הנפוץ ביותר של ליקויי בניה. לרוב זה נגרם מרשלנות או חוסר זהירות של הקבלן.

הליקויים האסתטיים הם לא תמיד נושא מרכזי, אך הם עלולים להוות מטרד לבעלים וזה יכול גם להוריד את ערך הנכס.

ליקוי בניה אסתטי יכול להיות כל דבר, החל ממדרכה סדוקה ועד עבודת צבע לקויה. לא תמיד הליקויים הם גדולים, אך כאשר כן, חשוב לפעול במהירות ולפנות לייעוץ משפטי כדי להגן על זכויותיך כבעלים.

ליקויי בניה רטיבות ודליפות

לעיתים קרובות מתעלמים מליקויי בנייה כגורם פוטנציאלי לבעיות ובמקרים רבים, הבעיה אינה מורגשת עד שהיא נותרה זמן רב מדי.

אחד הליקויים הנפוצים שבמקרים רבים גורמים נזק חמור לבניית המבנה ואף לתכולת הבית בליקוי מסוג נזילה חשוב לטפל במהירות. פגם זה יכול להיגרם מרטיבות ודליפות שעלולות להוביל לנזקי מים חמורים.

ליקויי בניה ברכוש משותף

ליקויי בניה בבית משותף עשויים להתבטא במגוון דרכים. ליקוי בניה בחדר מדרגות עלול למשל להוות סכנה לכלל דיירי הבית ויש לטפל בו.

ישנן סיבות רבות מדוע ליקויי בנייה יכולים לקרות. הנפוצים ביותר כוללים:

– ביצוע לקוי מטעם הקבלן

– איכות חומר ירודה

– חוסר פיקוח של הבעלים או גורמים אחרים במהלך הבנייה

– היעדר בדיקות מתאימות במהלך הבנייה

– רשלנות מטעם הבעלים או גורמים אחרים במהלך הבנייה

ליקויי בניה אצל השכן

אם יש לכם שכן עם ליקוי בניה הפוגע בקרקע שלכם ובקשותיכם לתיקון התקלה לא נענו, תוכלו לבקש מבית המשפט להורות בעניינו.

ליקויי בנייה יכולים להיות כל דבר, החל מחלון שבור ועד לגדר שנבנתה בצורה גרועה. הדבר הראשון שעליך לעשות הוא לתעד את הבעיה ולצלם אותה. לאחר מכן, שלח את התיעוד לשכן שלך ובקש שיתקן אותו. אם הם מסרבים או מתעלמים ממך, צור קשר עם מחלקת הבנייה המקומית שלך והגיש תלונה רשמית אליהם. אם זה לא פותר דבר, מומלץ לפנות לעורך דין ליקוי בניה המתמחה בדיני מקרקעין.

הסכם מכר לרכישת דירה – עורך דין ליקוי בניה

במעמד קבלת ההחלטה לרכוש דירה (מקבלן ומיד שנייה גם יחד), יתקבל הסכם מכר אשר מפרט נושאים רבים ומגוונים, ביניהם נספח המפרט הטכני – ממנו ניתן להסיק אודות התחייבות הקבלן כלפי הרוכש. המפרט הטכני הוא החלק החשוב ביותר עליו יש לתת את הדעת לפני החתימה ובמידת הצורך לבצע שינויים והתאמות. חשוב לקחת בחשבון, כי המפרט כיום ישמש אתכם בעתיד (במידה ותיתקלו בליקויים) ועל כן חוסר שימת לב על פרטים במפרט הטכני- תשפיע על תיקוני הליקויים (או שלא) בעתיד. המפרט הטכני הוא שקובע הלכה למעשה את פרטי הבניה ובהתאם לדין, על הקבלן למסור לידי הרוכשים הפוטנציאלים והלקוחות בפועל את המפרט על כל סעיפיו – כל שינוי שיתרחש בין הכתוב במפרט שבחוזה לבין המבוצע בפועל, יחשב כליקוי בניה.

האם יש לכם עילה לתביעה בגין ליקויי בניה

תביעות ליקויי בניה בכלל ובפרט תביעה נגד קבלן על ליקויי בניה היא אפשרית, אך לא תמיד ולא בכל מקרה. על מנת לבנות תיק תביעה, יש לקחת בחשבון פרמטרים רבים ומגוונים ובכל מקרה לבדוק את הנקודות הבאות:

  • על הקבלן לבצע בנייה בהתאמה מושלמת לתקן הישראלי אשר אותו קבע מכון התקנים הישראלי – כל חריגה מכך תחשב לליקוי. אולם לא כל ליקוי מצדיק תביעה.
  • היה ולמוצרים ספציפיים לא קיים תקן ישראלי מחייב יש לקחת בחשבון את תקנות התכנון ובניה תש"ל 1970 ובקצרה קובעות התקנות כי במקרים בהם לא קיים תקן ישראלי יש לעבוד על פי תקנים של כל מוסד חבר' בארגון הבינ"ל IOS .
  • בהתאם לחוק, מחויבים הקבלנים לבנות בהתאמה מושלמת לתקנות הבניה של חוקי התכנון והבניה לרבות תקני קרקע וביסוס, תקן בידוד, תקנון לבטיחות אש, פלדה בבניין ועוד.

על מנת להבטיח לעצמכם התמודדות קלה ככל האפשר בבוא היום ובמידת הצורך, רצוי לשכור את שרותיו של עורך דין ליקוי בניה הבקיא בתחום כבר במהלך כתיבת נוסח הסכם המכר – כך ניתן יהיה לבצע התאמות אישיות לצרכים שלכם – העכשוויים והעתידיים.

נקודת הזמן הנכונה לבחינת ליקויי בניה

הנקודה בה אתם מקבלים מפתח, היא נקודת הזמן בה אתם צרכים לחשוב על ליקויי הבנייה העתידיים (בתקווה שלא יהיו כאלו). ככל ותתנהלו נכון בשלב מסירת המפתח, כך ההצלחה של תביעות ליקויי בניה תהיה מובטחת יותר. ההמלצה הטובה ביותר שאנו יכולים להעניק לכם הוא ביקור בנכס במהלך שלבי הבנייה השונים – כמובן בתיאום מראש. על פי רוב, קבלנים נמנעים מהענקת האופציה לביקור בנכס בשלבי הבניה, במקביל, הינכם יכולים להוסיף במעמד חתימה על כתב המכר את האופציה לביקורים תקופתיים.

שימו לב כי מהרגע בו נמסר לכם המפתח לנכס, חלה עליכם החובה לבדוק את הדירה וכדאי בליווי של בעלי מקצוע כמו מהנדס בניין ו/או חברה המבצעת בדק בית. הדוח אותו תעניקו לקבלן וזה שמפרט את הליקויים שמצאתם (במעמד קבלת המפתח או בסמוך לתאריך קבלת המפתח), יעמוד לזכותכם ויהווה ראיה משפטית במהלך תביעת קבלן על ליקויי בניה.

שימו לב וזכרו כי דו"ח הליקויים אותו ינפיק עבורכם בעל המקצוע, הוא בעל חשיבות גדולה מאוד להצלחת התביעה באם יתפתח סכסוך משפטי עם הקבלן בנוגע לליקוי בניה. לחו"ד המקצועי "הכוח" להתמודד עם טענות שיעלה הקבלן כמו גם בעלי המקצוע מטעמו.

כך תפעלו מול ליקוי בניה

זכרו כי קיימים שני סוגים שונים של ליקויי בנייה, אלו שניתן לגלות במעמד מסירת המפתח ואלו שלא ניתן היה לזהות במעמד מסירת המפתח, אלו יהיו ליקויים שיתגלו בשלבים מאוחרים יותר. ליקויים שניתן לזהות מיידית ידווחו לקבלן עד שנה ממסירת המפתח בהתאם לחוק ומאידך הליקויים הנסתרים שלא ניתן היה לזהות במעמד מסירת המפתח ו/או עד שנה למסירת הדירה, ידווחו לקבלן בסמוך לאיתור התקלה. תקלות סמויות שקשה לזהות בשלבים מוקדמים הם לרוב תקלות אינסטלציה, ביוב, בתשתיות הגז החשמל ועוד. אלו הם תקלות אשר אפשר לזהות רק לאחר מגורים בדירה ושימוש חוזר בתשתיות השונות. את הליקויים יש להודיע לקבלן בכתב ורצוי לעשות זאת על ידי עורך דין ליקויי בניה וזאת כדי לנסות מראש להימנע מהליך של תביעה נגד קבלן על ליקויי בניה.

למידע נוסף אתם מוזמנים ליצור קשר עם יוזוק מלכין ושות' משרד עורכי דין מקרקעין אשר מתמחה בתחום של תביעות ליקויי בנייה.